( طلبه رسانا )

( طلبه باید رسانای فرهنگی باشد نه عایق یعنی هرآنچه از نیکی فرا میگیرد بتواند به مردم هم برساند )

( طلبه رسانا )

( طلبه باید رسانای فرهنگی باشد نه عایق یعنی هرآنچه از نیکی فرا میگیرد بتواند به مردم هم برساند )

(  طلبه رسانا  )

( اللهم عجل لولیک الفرج )
( ففرو الی الله )

پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ مرداد ۹۸، ۱۵:۱۷ - یا صاحب الزمان ادرکنی
    👌👌

عوامل شکر گزاری

يكشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۱۹ ق.ظ

بنام خالق هستی


عوامل شکر گزاری:

یک سری از عوامل هست که اگر انسان آنها را دریابد و به ان اعتقاد قلبی داشته باشند انسان باطنا یک حس شکرگزاذی نسبت به خداوند پیدا میکند

اول اینکه :

نعمت ها را ببیند

این خیلی مهم است که انسان نعمت ها را ببیند

خداوند زمانیکه برای انسانها مثال هایی در ایات قران میزند متذکر میشود که این مثال ها برای اهل تسلیم مایه ایمان آوردن است  ولی همین مثال ها برای اهل کفار مایه ضلالت و گمراهی است

خداوند حکیم در آیه شریفه 26 سوره بقره می فرماید: «انَّ اللَّهَ لا یسْتَحْیی انْ یضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوقَهَا فَامّا الَّذِینَ آمَنُوا فَیعْلَمُونَ انَّهُ الحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ امَّا الَّذِینَ کفَرُوا فَیقُولُونَ مَاذَا ارادَ اللّهُ بِهَذَا مَثَلًا یضِلُّ بِهِ کثیراً وَ یهْدِی بِهِ کثیراً وَ مَا یضِلُّ بِهِ إلَّاالْفاسِقِینَ

خداوند ابایی ندارد که (به موجودات ظاهراً کوچکی مانند) پشه، و حتّی کمتر از آن مثال بزند. (در این میان) آنان که ایمان آورده اند، می دانند که آن، حقیقتی است از طرف پروردگارشان؛ و امّا کافران (این موضوع را بهانه قرار داده) می گویند: منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟! خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت می کند؛ ولی تنها فاسقان را گمراه می سازد!

میدانید چرا ؟

چون کفار اصل مبنا را بر ایمان نیاوردن قرار داده اند آنها دنبال حقیقت نیستند بخاطر همین است که از مثال های خداوند خرده میگیرند که این چه وحی ای است که از پشه حرف میزند؟؟!!!

درحالیکه همین پشه برای اهل تسلیم که روحیه تسلیم و حقیقت جویی دارند مایه ایمان بیشتر و یقین است


حالا این مطلب چه ربطی به بحث ما دارد؟؟

ربطش به این است که اگر ما بنا را براین بگذاریم که نعمت های خداوند را ببینیم انوقت هست که این روحیه باعث شود نعمت های خداوند را با چشم و دل بازتری ببینیم

اقاجان نعمتهای خدا را ببینم از کوچک تا بزرگ از مادی تا معنوی


دوم اینکه :

نعمت ها را از اسباب نبینیم و اسباب را همه کاره رسیدن ان نعمت به خود ندانیم

در دعایی از امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه است که خداوند شکرکه اسباب به لطف تو اسباب هستند

ببینید دوستان خداوند همانطور که عالم و رازق و...هست درعین حال حکیم هم هست او نعمت هارا به وسیله اسباب به بندگان میرساند اما فراموش نشود که پشت پرده این اسباب دست خداوند در کار است

او خداوند است که رفع تشنگی را در آب قرار داده است  او خداوند است که تیزی را به چاقو داده است

او خداوند است که سوزاندن را به اتش خاصیت داده است مگرن اتش میتواند گلستانی باشد برای حضرت ابراهیم

اسباب بوسیله خداوند اسباب هستندو در هزاران کار اگر این اسباب نباشد خداوند اراده اش را با هزاران اسباب دیگر میتواند عملی سازد


سوم اینکه :

چیزی را و نعمتی را از خودمان هم نیز ندانیم

ببینید دوستان ما از خود به خود نزدیکر که دیگر از اعضا و جوارح خودمان که دیگر نداریم

همین دست و پاو چشم و گوش و...

من یک سوال از شما دارم اگر همین دست و پا واعضا و جوارح از شما هستند پس چرا در پیری انهارا از دست اده اید و مثل جوانی نمیتوانید از انها استفاده کنید؟؟؟

پیری یک نعمت است که بدانی اینها ابزاری بودند که چند صباحی به تو دادند که از انها برای کمال خود استفاده کنی انها حقیقت تو و از ان تو نیستند

حالا هروقت این اعضا که نزدیکترینها به ما هستند از ان ما نیستند چه رسد به انچه که بیرون به ما رسیده اند همین سوادها علم ها توفیق ها مالها و...اینها از ما نیستند بلکه برای این است که ما ازنها استفاده کنیم

چهارم اینکه :

هر آنچه از خدا به تو میرسد نیک بدان  اگر ما حساب دو روز چهار روز دنیایی مان را میکنیم توجه شود که او حساب ابدیت ما را در نظر دارد

او نقطه کمالی که باید ب ان برسی را دارد نظارت میکند او قصد دارد تو را به اوج نقطه کمالی خودت برساند  بخاطر همین است که آنچه به تو میدهد چه در قبال طاعت هایت و چه در قبال کفاره گناهانت او از اول تا آخر تو را دارد مدیریت میکند

پس خوشبین باشد

امام صادق ع در حدیث عنوان بصری در حقیقت عبودیت و بندگی میفرمایند که بنده برای خود مصلحت اندیشی نمیکند اک امورات خود را به خداوند میسپارد



سخن آخر:

در حدیثی از امام کاظم ع وارد شده است که شکر نعمت از خود نعمت بالاتر است ؟

میدانید چرا؟؟

زیرا ما گفتیم که هرآنچه که به ما داده اند برای استفاده کردن ما از انها است مگرنه فایده ای برای ما ندارد اگر قرار است کمالی به ما نرساند

پس هر نعمتی که خداوند به ما داد اگر ما انرا شاکر بودیم و شاکر بودن به این معنا که در جای خود و در وجود کمالی انها از انها استفاده کنیم انوقت تازه انها برای ما نعمت هستند مگرنه ن تنها نعمت نبوده اند بلکه انها نقمت بوده اند برای ما

اگر مالی به تو دائدند و تو انرا در جای خود که دردی از اخرت تو دوا کند خرج کردی  تازه ان مال برای تو تعمت است ولی اگر مایه فایده اخرت تو نباشد این دیگر نعمت نبیست بلکه نقمت است

و اینجاست که اگر هرانچه به ما رسد ما شاکر باشیم در حقیقت از خداوند نعمت دریافت کرده ایم

پایان

التماس دعا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی